Riskobenägen äventyrare

Felix S:t Clair-Renard är främst känd för två saker. Dels som föregångare inom den moderna skidfotografin, dels för sin ofrivilliga biroll i Sällskapsresan – Snowroller. bland sina många, nära vänner är han kanske mer känd för sin Subaru-faiblesse, trädgårdsintresset och sitt tekniknörderi.

TOP MEDIA (TEXT & FOTO), FELIX ST. CLAIR-RENARD (FOTO).
OKTOBER 2020

Det amerikanska alpina landslaget var främsta orsaken till att Subaru blev top-of-mind för Felix. Under flera år på 70-talet var de sponsrade av Subaru i USA.

– Eftersom jag normalt tillbringar mer än halva året i alp- eller fjällmiljö, kändes det viktigt med en bil som inte blev stående överallt, säger Felix.

Under åren har Felix dock upplevt att det inte är framkomligheten som är bilens främsta fördel. Den höga säkerheten och gedigna kvaliteten har övertygat och en förutsättning för att komma fram är ju att grejorna håller.

– Jag föredrar bra prylar. Det handlar inte bara om bilen, utan även min utrustning. Kameror, kläder, trädgårdsredskap. Ja, det mesta. Det värsta som finns är när saker går sönder. Det är inte bara irriterande. Det kan vara avgörande ifall du ska överleva eller inte. Berget vinner alltid när du utmanar det tanklöst, säger Felix.

Han är nu inne på sin fjärde Subaru och har bara gott att säga om bilarna han haft. Det startade med en fyrhjulsdriven, vit Leone på 80-talet.

Med den avverkade han drygt 15.000 mil och kan inte minnas att han bytte annat än en omgång bromsbelägg. De många och långa resorna ner till ”vintervistet” i Chamonix var avgörande för Felix när det var dags att byta ut sin Leone.

Nästa bil blev en Legacy. Under tolv år och lika många tusen mil kan Felix inte minnas att den någonsin krånglade eller gick sönder.

– Jag kan inte räkna antalet gånger jag dragit loss fastkörda bilar i den djupa nysnön. Legacyn hittade alltid fäste, förvisso har det vid några tillfällen slutat med en ”kaka” under bilen som jag fått skotta bort. Markfrigången var modellens enda akilleshäl – även om den är mer generös än på de flesta kombibilar, säger Felix.

Nästa bil blev av den anledningen en Subaru XV – en bil med 22 centimeter luft under axlarna. Bland modellens alla andra fördelar tillkommer att Felix alltid lyckas hitta en parkeringsplats – oavsett hur fullt med besökare det var i den lilla byn Argentière som är en del av Grand Montets – det största skidområdet i Chamonix.

Att det skulle bli ett liv på skidor var skrivet i stjärnorna. Felix är uppfödd på snö i Gällivare-Malmberget. Där fanns måhända inte så mycket annat att göra. Parallellt med skidåkning var foto ett intresse som kom med modersmjölken.

Farfarsfarfar Renard var hovfotograf åt Rysslands siste tsar, Nikolaj II, i slutet av 1800-talet och senare även en kort tid åt ”Järnkanslern” Otto von Bismarck.

Det finns de som påstår att Felix uppfann skidfotografering, men det avfärdar han bestämt.

– Det är ju snudd på löjligt. Man kan inte uppfinna en sådan sak. Jag hade tur och träffade några duktiga fotografer runt om i Världen. Den enda skillnaden var att jag kunde åka skidor, förstod branschen och hade kontakter. Det var min fördel, så jag hade det lätt, säger Felix.

Just att vara en utövare har gett Felix fler fördelar och möjlighet att jobba med det han älskar allra mest. Han startade tidningen Åka Skidor ur ”Club de Ski”, som från början bara var ett nyhets- och produktblad i A4-format.

Sedan dess har det blivit många andra kul uppdrag – bland annat som designer av friluftsutrustning och skidkläder. Felix har även varit med och grundat några företag som tillverkar och säljer funktionskläder. – Åker man själv, så vet man vad som krävs av utrustningen, säger Felix.

Om inte om hade varit, kunde det slutat sämre för Felix. Han startade sin karriär som värdepapperstrader i bankvärlden, men kände att livet på kontor inte passade alls. Felix är en friluftsmänniska och har campat på jordens alla kontinenter och det skulle hampa sig så att årets semestertripper blev tälta i Sverige. Vi träffar nämligen en frivilligt corona-isolerad i hans paradis på Kullahalvön.

– Jag har alltid tillbringat mina somrar här i Mölle sedan jag var ett litet barn. I år blev det dock första vintern jag inte kunde åka till mina älskade alper. Lite konstigt, men jag har å andra sidan fått se min trädgård i vårskrud för första gången, säger Felix.

Trots ett äventyrligt liv i miljöer där faror lurar runt varje hörn, har Felix klarat hälsan riktigt bra. Det beror i första hand på hans seriösa säkerhetstänk. Vissa risker måste man ta, men inte några onödiga och man måste ha respekt för naturkrafterna. Det finns många exempel på fotosessioner som Felix lämnat eller avslutat för att motivet betett sig dumdristigt.

– Säkerheten måste i alla lägen vara prio ett. Den grundtanken tillsammans med mitt intresse för avancerad teknik gjorde att min sejour med XV bara blev sju år. Jag hade läst att Subarus system med EyeSight var korat till det bästa i Världen och som jag tidigare sa väljer jag helst det bästa, säger Felix.

Numera rattar Felix en Outback och beklagar att han inte fick inviga den med en resa ner till franska alperna, men hittills är han mer än nöjd.

– Detta är ju verkligen premium. Att åka skönt och säkert gör alla till bättre bilförare. Det känns tryggt att veta att man förbättrat sina odds i fall det skulle hända något, säger Felix.

Han tycker att Subaru borde bli bättre på att berätta om alla utmärkelser varumärket erövrat över hela Världen. Framför allt i det stora billandet USA, där man år efter år toppar såväl kvalitetsindex som andrahandvärdesanalyser

 – Framför allt ägarnas omdömen tycker jag väger tungt. De har ju betalat bilen själva med egna pengar. Proffstyckare ger jag inte mycket för. De har andra, oftast lojaliteter att ta hänsyn till, säger Felix.

Bland grannar, vänner och flyktigt bekanta är Felix känslor för Subaru knappast en hemlighet. Han lovordar varumärket och hyllar dess egenskaper så ofta tillfälle ges, vilket har lett till att många i hans nätverk bytt till Subaru. Hans ambassadörskap har resulterat i extra höga marknadsandelar i Chamonix-trakten.

Det går sannolikt inte att göra en intervju med Felix komplett utan att komma in på hans skådespelardebut i Snowroller, där han spelar sig själv. Hur gick det till?

– Jag har varit stillbildsfotograf åt Lasse Åberg under många inspelningar av hans Sällskapsresefilmer och när vi skulle börja inspelningen av Snowroller stack man till mig ett manus. Min kommentar var: jag behöver inte läsa manus för att plåta. Det visade sig att Lasse hade planerat en biroll till mig och man ska aldrig ångra det man inte gjort, säger Felix.