Störst i Världen på fyrhjulsdrift

Sedan 1972 har fyrhjulsdrift varit ett signum för Subaru och i stort sett alla våra bilar driver på alla fyra. Vi tillverkar och säljer över en miljon fyrhjulsdrivna bilar varje år. Det är 50 procent fler än Audi och dubbelt så många som Land Rover, vilket gör oss störst i Världen.

En Subaru är alltid fyrhjulsdriven, medan de flesta konkurrenter kopplar in den andra axeln först när det är ”för sent”. Vårt unika system för att fördela kraften (Active Torque Split) gör att det i princip räcker med fäste under ett enda hjul för att du ska komma vidare eller ta dig loss.

Drivning på alla hjul gör också Subaru till en överlägsen dragbil. Den permanenta fyrhjulsdriften har gjort Subaru till favorit hos ägare med aktivt liv och fritid. Fråga vilken hästägare, fritidsfiskare, skidentusiast eller jägare som helst. För dem är bilen inte äventyret i sig, utan snarare verktyget för att ta sig till äventyret. Men – för oss är fyrhjulsdrift så mycket mer än så.

AWD – mer en fråga om säkerhet än framkomlighet

Känner man sig trygg bakom ratten är man mer avslappnad och därmed en säkrare bilförare. Att kunna lita på att bilen går dit man styr den även när det är halt ger trygghet. Att bilen inte växlar mellan framhjulsdrift och allhjulsdrift betyder mycket för körupplevelsen. Det ger dig också större marginaler när underlaget är förrädiskt.

Våra framgångar inom motorsport – främst rally – är sannolikt bevis nog för våra bilars goda balans och för hur väl vårt system fungerar. För dig som förare är det alltid positivt att bilen beter sig förutsägbart och konsekvent, men inte ens en Subaru kan upphäva tyngdlagen…

Ökad bränsleförbrukning med AWD

Ett vanligt argument mot fyrhjulsdrift är att bilen drar mer bensin och det är i de flesta fall sant. Subarus drivlina är däremot väldigt bränsleeffektiv. Ofta är det svårt att jämföra på ett korrekt sätt, men för några år sedan ville Subaru lansera Impreza med endast framhjulsdrivning.

En titt i specifikationerna visade att en Impreza 2WD endast släpper ut två gram mer per kilometer än en Impreza AWD, vilket motsvarar mindre än åtta centiliter bensin per mil. Ett synnerligen lågt pris för ökad säkerhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanliga frågor om fyrhjulsdrift

Vad är det bästa med fyrhjulsdrift?

Att bilen driver på alla hjul har många fördelar. Inte minst att vägegenskaperna blir förutsägbara. Fyrhjulsdrivningen gör bilen mer neutral och minskar risken för under- och överstyrning.

Vad har Subaru för fyrhjulssystem?

Subaru är konstant fyrhjulsdriven, vilket betyder att den inte växlar mellan framhjuls- och fyrhjulsdrift.

Vad skiljer mellan Subarus fyrhjulsdrivna bilar och andra märkens?

Eftersom Subaru driver på alla fyra hela tiden blir beteendet förutsägbart och den symmetriska drivlinan gör att man slipper så kallat styrmoment – att det drar i ratten vid acceleration i en kurva.

Hur fördelas driften på hjulen? Drar alla lika mycket hela tiden?

I grunden fördelas drivkraften så att bilen har 60 procent på framhjulen. Beroende på underlag och körsituation kan sedan kraften omfördelas för att bilen ska agera optimalt i varje given situation. Vi kallar det Active Torque Split.

Hur ter sig fyrhulsdrift i kurvor i jämförelse med bak-och framhjulsdrivna bilar?

En framhjulsdriven bil tenderar att understyra – det vill säga gå rakt fram. En bakhjulsdriven bil riskerar alltid att överstyra - det vill säga sladda med bakvagnen. I en fyrhjulsdriven bil kan detta neutraliseras och Subaru använder både sitt antisladdsystem (VDC) och Torque Vectoring för att se till att bilen alltid går i den riktning ratten pekar.

Dricker en bil med fyrhjulsdrift mer än t.ex. en framhjulsdriven bil?

Generellt ja, men Subarus drivlina är så effektiv att det skulle skilja försumbara 2 gram koldioxid per kilometer om den endast drev på framhjulen.

Blir det någon skillnad på fyrhjulsdriften om jag har en bensin- eller dieselmotor?

Nej. Systemet fungerar likadant oavsett drivmedel.

Varför fyrhjulsdrift som standard? Varför kan man inte välja?

För Subaru är fyrhjulsdrift i första hand en säkerhetsfråga. Vi tycker inte säkerhet ska vara ett tillval.

Hur slits däcken på en fyrhjulsdriven bil? Alla lika mycket eller olika?

Eftersom Subaru alltid är fyrhjulsdriven slits däcken lika mycket. En framhjulsdriven bil med moderna lågprofildäck kan slita ut framdäcken på så lite som 2.000 mil. En Subaru kan mycket väl klara sig utan däckbyte i 10.000 mil, men då ska man byta alla fyra.

Måste man byta alla däck på en fyrhjulsdriven bil samtidigt?

Om skillnaden i mönsterdjup fram och bak är mer än 1,5 millimeter bör man byta alla fyra.

Ökar fyrhjulsdrift min säkerhet?

Absolut. En bil som beter sig förutsägbert är alltid mer säker. Det viktigaste i den här frågan är att man som förare inte “intecknar” sina ökade marginaler genom att köra fortare.

Vad skiljer 4x4 mot AWD?

Definitionen är numera ganska flytande, men i grunden har en 4x4 fördelningslåda och lågväxel - alltså mer en renodlad terrängbil.