Vetenskapligt studerat
Även om viltolyckor som sådana inte ingår som delmoment i de stora trafiksäkerhetstesterna, som exempelvis Euro NCAP, är det ett fält som det har bedrivits mycket forskning runt. På svenska VTI – statens Väg- och Transportforskningsinstitut har forskningsingenjören Jan Wenäll, bland mycket annat, drivit vetenskapliga krockprov med älg sedan 1990-talet.
– Varje olycka är unik, men vid just en älgolycka är det fullt rimligt att krockkuddarna i en bil inte löser ut, bekräftar han.
De senaste 35 åren har han sett resultatet av ett mycket stort antal älgkrockar, riktiga såväl som de vetenskapliga prov han själv har varit med att konstruera i laboratoriemiljö. Strax efter millennieskiftet var han och KTH-studenten Magnus Gens ansvariga för att ta fram en mycket avancerad testrigg med en syntetisk älg som fram till krockögonblicket hänger i elektromagneter.
– Den var Magnus examensarbete, förklarar Jan.
– Ett mål vi hade med vår forskning var att få viltolyckor som en del i NCAP:s utvärderingar, och ta fram en standard för sådana krockprov, fortsätter han.
Nu finns inte det ännu. Det finns egentligen ingen standard för när en krockkudde ska lösa ut heller. Därför kan det vara lite olika från bil till bil hur väl de klarar viltolyckor, men också i vilka situationer krockkuddarna utlöses. Generellt brukar de lösa ut vid en krock i 25 km/h mot fast barriär.