Från en Forster till en annan

TEXT OCH FOTO: NIKLAS KÄMPARGÅRD
MARS 2020

Ingemar Lorén – bytte sin Subaru Forester från 2010 till helt Nya Forester. ”Skillnaden är enorm. Bilen är nästan ljudlös och man märker knappt av att den växlar”.

Efter tolv tusen mil tillsammans med Subaru Forester från 2010 kände Ingemar Lorén att det var dags att byta den gamla trotjänaren och skaffa en miljöbil.

Vi hade bestämt oss för att köpa en hybrid och blev övertygade om nya Forester så fort vi satte oss bakom ratten. Att köpa bil i vår ålder handlar om att få förtroende för bil, försäljare och service och efter att ha träffat Markus Nilsson på Thor Nilssons Bil i Sjöbo kände vi att allt var rätt. Ett beslut vi inte ångrat en sekund, säger Ingemar Lorén.

De uttalade behoven med att skaffa ny bil var automat, dragkrok, en lite högre SUV för enkelhetens skull och ett säkerhetstänk i toppklass. Krav som Subaru Forester uppfyller med bravur. Bara dragkapaciteten är imponerande med 1870 kg.

Vi har alltid känt oss trygga med Subaru och vet att vi kommer fram oavsett underlag. Med stuga på Linderödsåsen kan det bli besvärligt att ta sig fram under vinterhalvåret och dessutom är det skönt att åka bekvämt när vi hälsar på dottern i Göteborg, säger Ingemar Lorén som haft bilen i knappt två månader. Hittills är allt över förväntan.

Tysthetens charm och elegans

Med en tio år nyare bil är det lätt att förstå att Ingemar tycker att skillnaden mellan gamla och nya Forester är milsvid. Bortsett från en förbättrad körkomfort är nya Forester betydligt tystare där eldriften är snudd på ljudlös. Något som blir extra uppenbart när man backar ut från en parkeringsficka eller krypkör i stadsmiljöer.

– Det känns verkligen bra att åka en mildhybrid och ta miljöfrågorna på allvar. Vi kör egentligen inte särskilt mycket bil, men när vi väl sätter oss bakom ratten vill vi åka så hållbart det bara går, säger Ingemar Lorén som efter flera år som pensionär fortfarande arbetar som röntgenläkare på Skånes Universitetssjukhus och cyklar till jobbet.

Som inbiten golfare tycker Ingemar Subaru Forester är oerhört rymlig. Lasthöjden i bagageutrymmet är optimalt och det stora bagaget rymmer ledigt två kompletta golfutrustningar. Dessutom finns det plats för ett par kassar med mat utan att man ens behöver stuva om.

Ett praktiskt utrymme som förenklar vardagen dramatiskt. Körmässigt är bilen imponerande. Den ligger stabilt på vägen oavsett underlag, såväl på grus som asfalt och de dagar de varit kallt märker man knappt av halkan.

– Elektroniken är fantastisk. Alla dessa system som på sätt och vis sköter sig själv och underlättar min körning är en trygghet som gör mig till en bättre förare. Först var jag skeptisk till tekniken, men efterhand som jag förstår dess omfattning ju mer positiv blir jag. Exempelvis EyeSight som är en fantastisk uppfinning, säger Ingemar Lorén.

Att det blev Subaru från första början beror på sambon Anitas dåvarande arbete. Som försäljare hade hon förmånen att erbjudas tjänstebil – det blev en Subaru Forester – och när hon slutade var det självklart att köpa ut bilen från företaget.

Nya Forester är visserligen bara något större än föregångaren, men ändå tycker Ingemar att den är mycket rymligare än den gamla bilen. Inte minst i baksätet som enkelt rymmer två vuxna passagerare trots att förarstolen skjuts bakåt. Dessutom uppskattar Ingemar dragkapaciteten, designen och den moderna känslan.

– Jag känner igen i princip allting från vår tidigare bil, med den skillnaden att allt är lite bättre. Visst är det betydligt mer teknik i nya Forester, men jag uppskattade körkomforten, pålitligheten och de praktiska detaljerna också i vår Forester från 2010.

Med tjocka instruktionsböcker – den lilla är fantastisk, medan den stora är aningen svårbegriplig – tycker Ingemar att det går ganska bra att lära sig den nya tekniken. Det han inte förstår ber han att få förklarat av säljaren i Sjöbo.

– För oss är det oerhört viktigt att ha någon att vända sig till. Det är en sak att sälja en bil, men en helt annan sak att verkligen måna om kundens bästa. Utan Markus Nilsson på Nilssons Bil i Sjöbo vet jag inte om vi hade köpt en ny bil. Han gör helt enkelt det svårbegripliga förståeligt och både jag och Anita uppskattar hans fantastiska service.

Ladda medan du kör

Till skillnad mot en klassisk elbil är nya Forester en mildhybrid som ger en helt annan acceleration och en lägre bränsleförbrukning utan besvärande sladdar. Bilen laddas helt enkelt under drift och sänker bränsleförbrukningen ändå upp till elva procent.

Dessutom rullar den tyst på bara el under korta sträckor och det 118 volts starka batteriet ger ett tillskott på 65 Nm från start. – Vi har inte kört några långa sträckor sedan vi fick bilen, men märker redan nu att bränsleförbrukningen är lägre och att bilen är betydligt piggare än vår gamla bil. Något som känns tryggt, både vid omkörningar och när man kör på en större väg från en påfart, säger Ingemar Lorén.