FRÅN OUTBACK TILL SOLTERRA

– Steget var inte så stort som jag trodde

All The Way träffar Lasse, 75 år, som svingar klubban lika säkert som han nu navigerar sin nya Subaru Solterra. Efter många år med diesel och bensin har han tagit steget till el. Vi slår följe på golfbanan för att höra vad han egentligen tycker om sitt nya val.

FOTO & TEXT: MATHIAS ARNHAM
NOVEMBER 2024

Soldiset klär fairway i en drömlik sommarskrud och trots sjutton kilo kameraväska är det med lätta steg som jag traskar ut på det välklippta landskapet.

Omgivningen här ute på Stenungsunds golfklubb är helt klart läcker. Längre fram står en man i full golfmundering och tittar i min färdriktning.
Lasse spricker upp i ett leende och sträcker fram näven: – Det här är perfekta förhållanden för en bra runda, säger han och kastar en snabb blick bort mot horisonten där flaggan på green vajar lite slött i den svaga vinden.

Lasse, som varit trogen Subaru-förare i långt över tio år och ägt många bilar ur Subaru-arsenalen, har nyligen bytt från bensin till el med sin nya Subaru Solterra. Men vad tycker golffantasten om bytet och hur är det egentligen att växla från tapp till laddstation?

Du har tidigare ägt flera Subaru-bilar och nu även valt nya Solterra – varför?

– Subaru har alltid varit ett självklart val för mig, och genom åren har jag ägt flera olika modeller, som Outback och XV. Jag har alltid uppskattat Subarus pålitlighet och praktiska egenskaper, inte minst fyrhjulsdriften: bilar som bara fungerar, utan krångel. När jag fick höra om Solterra, deras första elbil, väcktes min nyfikenhet direkt. Jag har alltid gillat att testa nya saker, och jag tänkte att det kanske var dags att ge eldriften en chans, berättar Lasse och fiskar upp en klubba ur golfbagen.

Vilken är den största skillnaden med att gå från fossila drivmedel till el?

Den största skillnaden är tystnaden och accelerationen. Elbilen är otroligt snabb på att reagera när jag trycker på gasen, och den där känslan av att glida fram utan motorljud är speciell. I början kändes det lite konstigt att inte höra den mullrande motorn men det är rätt skönt med en tyst kupé. Sen är det ju såklart laddningen som blir ett nytt inslag i vardagen, berättar Lasse och luftsvingar bredvid bollen några gånger.

Laddningen, hur har den påverkat livet som bilförare – har det någonsin hänt att du känt dig orolig för att batteriet inte ska räcka hela vägen?

 – När jag köpte den första Solterramodellen var det lite av en utmaning att anpassa mig till laddningen. Jag har exempelvis ingen laddbox vid stugan i Skåne, så jag tänkte att jag skulle klara mig med att ladda på golfklubbar och offentliga laddstationer.

Men det tog för lång tid. Sedan kom den nya modellen med trefasladdning, och då blev allt mycket bättre. Jag kör ner till stugan i Skåne och stannar oftast innan för att ladda på en supercharger. Det tar ungefär tjugo minuter, och då hinner jag ta en kaffe innan jag är redo att köra vidare.

När jag planerar längre resor, som till Tyskland, måste jag tänka efter lite. Jag kör till Malmö och laddar på hotellet, och sedan fortsätter jag neråt. Det har funkat bra, men man måste ha lite koll på var man kan ladda nästa gång.

Jag har aldrig drabbats av laddångest, även om batteriet varit näst intill urladdat när jag närmat mig laddstationen. Jag litar helt på tekniken.

Vilka förändringar har gjorts i Solterra, från tidigare modeller du ägt?

– Solterra är en ny upplevelse jämfört med tidigare Subaru-modeller. Först och främst syns och känns den avancerade tekniken. Fyrhjulsdriften, som alltid har varit en styrka hos Subaru, fungerar precis som den ska, och det känns tryggt att veta att den alltid är där.

Men det som verkligen står ut är draget. Som elbil har Solterra en otrolig respons; det är bara att trycka lite lätt på pedalen så skjuter bilen iväg med en imponerande kraft. Den där känslan av att snabbt kunna accelerera när det behövs är något jag verkligen gillar, säger Lasse och slår in bollen på green.

När vi närmar oss green, är det som om Lasse går in i en helt egen zon. Han placerar sig vid bollen. Gör några luftslag med puttern och i en mjuk, lekfull rörelse skickar han iväg bollen som glider ljudlöst över det kortklippta gräset och rakt ner i koppen.

– Man behöver inte mycket kraft, bara rätt teknik, säger han och skickar iväg ett finurligt leende. Lasse berättar att han alltid varit intresserad av både människor teknik. Hans tidigare yrke som driftingenjör inom kraftindustrin har tagit honom så långt bort som till Saudiarabien där han spenderade två år av sitt liv innan han slutligen bosatte sig permanent i Stenungsund, där han fortfarande bor tillsammans sin fru. Anledningen till att vi överhuvudtaget står här idag är en femtioårspresent från barnen som banade väg för ett minst sagt aktivt golfintresse, utan uppehåll för bistrare årstider.

Lasse, vad är hemligheten bakom att hålla svingen varm även när det är frost på greenerna?

– Golfen har blivit en livsstil för mig, och jag är nästan alltid uppe på klubben och spelar oavsett om det är strålande sol eller om vinden biter i kinderna. Vi är ett gäng på en femton, tjugo tappra själar som träffas tre dagar i veckan, och vi låter oss inte avskräckas av lite blåst och kyla. Vi spelar året om. Det sociala är halva nöjet, och för vissa av oss är det kanske den enda ursäkten vi har för att komma ut och röra på oss. Ja, du har gått en hel mil när rundan är klar och under tiden rör du på kroppen när du svingar. En dag på banan är alltid en bra dag, berättar Lasse och slänger ett öga på telefonen.

Men hur är det att äga en elbil under årets kalla säsong?

Det kräver lite mer planering, särskilt eftersom räckvidden kan minska när det är riktigt kallt ute. Men så länge man är medveten om det och planerar sina laddstopp ordentligt så är det inte något större problem. Fyrhjulsdriften i Solterra är dessutom riktigt pålitlig, vilket gör att jag känner mig trygg på vägarna även när det är halt eller snöigt. Laddstationerna blir fler, och jag har alltid lyckats hitta en när det behövs. För mig har det fungerat bra, även på vintern.

Jag noterade att du kikade på en Subaru-app i din mobil, vad används den till?

– Subaru Care-appen är riktigt smidig. Jag använder den för att hålla koll på laddningen i realtid, vilket gör att jag kan planera mina körningar bättre. Jag kan också se hur långt jag kan köra på den laddning jag har kvar, vilket gör att jag alltid har kontroll över bilen, även när jag inte sitter bakom ratten.

Appen visar även annan viktig information om bilen. Vill jag låsa eller låsa upp bilen på avstånd, sätt på värme eller AC så kan jag göra det i telefonen, berättar Lasse. Lasse fortsätter att berätta om bilens tekniska möjligheter och att det först var väldigt mycket att lära sig men samtidigt kul att vara förare i den moderna interiören. En av de tekniska finesser som han uppskattar är den digitala backspegeln som ger en kristallklar bild av vad som händer bakom bilen.

Han avslöjar även att den kantiga ratten var en positiv överraskning då den är bekväm och ger en känsla av kontroll, särskilt i kurvorna. – Hela förarmiljön är uppdaterad med moderna detaljer som jag verkligen gillar. Den stora skärmen är perfekt att navigera efter. Det är lite som att kliva in i en cockpit när jag sätter mig i bilen, skrattar Lasse.

Slutligen, anser du att den äkta Subaru-själen lever vidare i Subaru Solterra?

Absolut, det gör den. Subaru Solterra har samma pålitlighet och trygghet som jag alltid har förknippat med Subaru. Bred hjulbas. Stort utrymme bak som rymmer allt en golfspelare släpar på och lite till.

Fyrhjulsdriften är lika solid som alltid, och den tekniska utvecklingen har bara förstärkt känslan av att köra en riktig Subaru. Det är som att Subarusjälen fått en ny och modern kostym, avslutar Lasse och ler brett.