Hur kan en bilförsäkring vara bra för miljön?

Tillsammans tar Subaru och Subaru Försäkring steg i en positiv riktning som inte var möjliga för några år sedan. I den här artikeln berättar Subaru Försäkrings hållbarhetkoordinator Jonas Fagerström om vad hans forskning gör för att försäkringsärendena ska bli mer miljövänliga.

FOTO: Subaru Försäkring & SUBARU
APRIL 2024

Spara tid, mil och miljö med fotobesiktning

Du kan även göra klimatsmarta val som bilägare, oavsett vilken sorts bil du har. En mycket uppskattad, praktisk och resurssparande tjänst är fotobesiktning vid bilskador. Istället för att boka tid hos verkstaden, ta sig dit, få skadan besiktigad, boka tid för reparation, åka hem och köra tillbaka igen när det är dags för lagning, kan alla Subaru-ägare med Subaru Försäkring klara av de första stegen med mobilen. Man tar en bild på skadan, beskriver den och skickar till verkstaden. De gör en bedömning och skickar en offert varpå tid för reparation kan bokas.

– Det här är en enkel procedur som sparar tid, pengar och miljö – i snitt 40 km körning per skadeärende.

Elbilsbatterier sänker elräkningen

Att återanvända elbilars batterier är ett annat exempel på ett bra sätt att återanvända delar från demonterade bilar. Innan batterierna slutligen återvinns för de värdefulla metallernas skull, kan de fungera som energilager i fastigheter.

En kombination av solceller och batterier kan göra det möjligt för många hushåll att bli helt eller delvis självförsörjande på elenergi. Batterilagret kan laddas upp när elen inte är så dyr istället för under morgon- och kvällstopparna, bra för både miljö och plånbok.

Klimatsmarta glasreparationer

Ett bra exempel på en klimatsmart metod som relativt snabbt fått stort genomslag är reparation av bilglas. Idag repareras nästan hälften av alla glasskador istället för att byta hela rutan. Varje ruta som repareras sparar i snitt 44 kg CO2 jämfört med att byta till en ny.

Reparerar man snabbt efter att skadan uppstått blir också reparationen i princip osynlig. Mycket återstår att göra men utvecklingen går onekligen framåt, både i stort och smått. I många val man ställs inför som bilägare kan man ofta välja något som är lite mer klimatsmart, till exempel fotobesiktning och reparation av glasrutor istället för att byta till nytt. För bilen, plånbokens och planetens skull.


Jonas Fagerström Nordic Sustainability Coordinator,
Motor Claims Subaru Försäkring (if).

Jonas har 22 års erfarenhet av motorförsäkringar, hållbarhetsarbete och allt som sker efter att man köpt sin bil. Han och If, som står bakom Subaru Försäkring, jobbar oförtrutet med att innovera och ta fram nya tjänster och system för att bidra till klimatomställningen.

– Vi är i början av en omställningsprocess och medvetna om att det är en resa som kommer ta lite tid. Men med transparens och rätt information är jag övertygad om att vi kommer kunna erbjuda både fler klimatsmarta produkter och få våra kunder att både acceptera och tycka om dem, säger Jonas.