Samma trygghet och fri service
TEXT & FOTO: JOHAN RINGSHAGEN
TEKNIKEN ÄR ANNORLUNDA. DET FINNS OCKSÅ FORSKNING SOM VISAR ATT ELBILAR KÖRS, OCH KANSKE ÄVEN SLITS LITE ANNORLUNDA. NÄR DET GÄLLER SERVICE OCH UNDERHÅLL ÄR SKILLNADERNA MELLAN ELBILEN SOLTERRA OCH EN SUBARU MED BOXERMOTOR DOCK MINIMALA.
Som Subaru-tekniker handlar det förstås om en rad nya rutiner och kunskaper. Som ägare är det egentligen bara en enda sak du behöver tänka till lite extra om – domkraften.
Att i rätt tid ge sin bil korrekt service och underhåll har alltid varit viktigt. Det för att du ska vara säker på att din bil alltid ska ge sitt bästa, och du kunna njuta av den fullt ut i många år. I takt med att bilarna har blivit allt mer tekniskt avancerade har det också blivit allt viktigare att följa de angivna serviceintervallen. Med eldrivna bilar, som Subaru Solterra, har tekniken tagit ett stort språng framåt.
Mycket av tekniken är ny och annorlunda mot den i tidigare bilar, men är det så stor skillnad att äga och sköta en sådan? – Egentligen är det inte det. Rent historiskt har bilservice kommit att bli förknippat med att byta olja och oljefilter i bilens motor. Just det är något elbilar som Solterra inte behöver, men det är bara en liten del av allt som ingår i normalt service och underhåll.
Niklas Gustafsson är servicemarknadschef på Subaru Nordic. Hans fält är allt som händer efter att en Subaru har levererats till kund. Eller egentligen strax före. Niklas ansvar spänner över allt från teknisk support och utbildning av Subarus verkstadspersonal till service- och garantiärenden för den nordiska marknaden.